Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

«ΜΑΥΡΑ ΡΟΔΑ», της Jane Thynne – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη

«ΜΑΥΡΑ ΡΟΔΑ», της Jane Thynne – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις: Κέδρος
Σελίδες: 536
Τιμή: 17,50€

          Είναι γεγονός πως όσα βιβλία και αν διαβάσω, όσες ταινίες και αν παρακολουθήσω για εκείνη την εποχή πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν μου αρκούν για να συνειδητοποιήσω την παράνοια και την ομαδική παράκρουση που είχε κυριεύσει τους φίλους μας τους Γερμανούς, τους Ιταλούς, τους Ισπανούς, αλλά και τους απανταχού φασίστες φυσικά, που οδήγησαν όχι μόνο στο αδιανόητο Ολοκαύτωμα των Εβραίων αλλά και σε τόσα αναρίθμητα ανθρώπινα θύματα. Παρά το γεγονός, όμως, πως έχουν υπάρξει τόσα έργα, λογοτεχνικά και μη, για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν έχουν πέσει στην αντίληψή μου πολλά αντίστοιχα έργα για την περίοδο που οδήγησε μεθοδευμένα και σταδιακά σε αυτή τη φριχτή κορύφωση του φασισμού. Εδώ έγκειται και η πρωτοτυπία του βιβλίου «Μαύρα Ρόδα», της Jane Thynne που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος, το οποίο επικεντρώνεται στην εποχή της ανόδου του Χίτλερ στην εξουσία και, συγκεκριμένα, στο ναζιστικό Βερολίνο του 1933. Οι άνθρωποι που ακολούθησαν τον παρανοϊκό Χίτλερ και οδήγησαν σε ασύγκριτης σκληρότητας εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, ξεκίνησαν το τρομακτικό έργο τους πρώτα "εκ των έσω", πρώτα από την ίδια την πατρίδα τους.  
          Η συγγραφέας στήνει μια εντυπωσιακή νουάρ μυθοπλασία γύρω από την κεντρική ηρωίδα της, την Αγγλίδα επίδοξη ηθοποιό Κλάρα Βάιν, η οποία εγκαταλείπει την πατρίδα της και το προδιαγεγραμμένο "ασφυκτικό" μέλλον της σε έναν γάμο που δεν επιθυμεί με έναν άνθρωπο που απλά έχει συνηθίσει να θεωρεί μνηστήρα της, για ένα αβέβαιο μέλλον καριέρας ηθοποιού στα περιβόητα στούντιο της Ufa στο Βερολίνο. Μην έχοντας ακριβώς συναίσθηση των δυσμενών για ολόκληρη την ανθρωπότητα πολιτικών εξελίξεων στη γενέτειρα της Γερμανίδας μητέρας της, η αισιόδοξη Κλάρα ρισκάρει τα πάντα για μια πολλά υποσχόμενη καριέρα ηθοποιού και, μάλιστα, στις πρώτες ταινίες του ομιλούντος κινηματογράφου. Η ικανότητά της να μιλάει άπταιστα δύο γλώσσες και το χάρισμά της να διαθέτει μια αισθησιακή φωνή που "γράφει" ωραία στις ταινίες, της δίνουν την ευκαιρία να ξεκινήσει δειλά να εργάζεται σε κάποια φιλμ. Αυτό, όμως, που θα την βοηθήσει ακόμα περισσότερο στο να προχωρήσει και να ξεχωρίσει ανάμεσα σε πολλές φιλόδοξες νέες κοπέλες είναι η γοητευτική εξωτερική της εμφάνιση, αλλά και η γνωριμία της με την ισχυρή σύζυγο του Γιόζεφ Γκέμπελς, του διαβόητου υπουργού προπαγάνδας του Γ’ Ράιχ.   
Η γνωριμία της αυτή θα γίνει η αφορμή να εισχωρήσει ευθύς εξαρχής μέσα στους ανώτερους κύκλους των αξιωματούχων που πλαισιώνουν τον Χίτλερ και για αυτό το λόγο είναι η ιδανική κατάσκοπος, εφόσον μπορεί να δρα ανενόχλητη για λογαριασμό των Βρετανών και να τους διοχετεύει ενδιαφέρουσες πληροφορίες, από εκείνες που διαρρέουν από την απρόσεχτη φλυαρία των γυναικών ή των ερωμένων των ισχυρών ανδρών της εποχής, στην πόλη όπου χτυπάει η "καρδιά" του νέου ναζιστικού καθεστώτος της Γερμανίας. Η γνωριμία της με τον αινιγματικό και απόμακρο Λίο Κουίν, ο οποίος επίσημα εργάζεται στο Γραφείο Ελέγχου Διαβατηρίων της Βρετανικής Πρεσβείας, θα αποδειχθεί καταλυτική για τη νεαρή κοπέλα, η οποία παρά τις αρχικές φιλοδοξίες της, είναι ικανή να διακρίνει την παράνοια, το μίσος και την εκδικητικότητα που "σταλάζει" το Γ’ Ράιχ πάνω σε όλους όσοι έχουν την ατυχία να μην ανήκουν στην υπερεκτιμημένη Άρια Φυλή και γι’ αυτό το λόγο παίρνει τη γενναία απόφαση να αντιδράσει ενεργά αναλαμβάνοντας αυτό το επικίνδυνο έργο. Οι Εβραίοι, οι κομμουνιστές, οι ομοφυλόφιλοι, οι Αφρικανοί, οι τσιγγάνοι αλλά και οι γυναίκες καριέρας, είναι μόνο κάποιες από τις κατηγορίες ανθρώπων που οι Ναζί θεωρούν "περιττούς" στη νέα ρατσιστική τάξη πραγμάτων στη Γερμανία και τους οποίους έχουν βαλθεί με κάθε τρόπο να απαλείψουν από το "πρόσωπο της γης".
Η νέα γερμανική μόδα, εμπνεύσεως του ίδιου του Αδόλφου Χίτλερ, προστάζει την επιστροφή των Γερμανίδων στα σπίτια τους και την αυστηρή ενασχόλησή τους αποκλειστικά με τη γέννηση και ανατροφή νέων μελών της γνήσιας και ανόθευτης Άριας φυλής. Γι’ αυτό και τα ρούχα τους είναι απολύτως πρακτικά και άκομψα, σχεδόν επαρχιώτικα, ξεπερασμένα και καθόλου γοητευτικά. Αυτό βέβαια ισχύει μόνο για τους απλούς Γερμανούς πολίτες και όχι για τις υπέρκομψες συζύγους ή ενίοτε ερωμένες, των ανώτερων κυβερνητικών στελεχών που ντύνονται με την τελευταία λέξη της μόδας από τους διάσημους Γάλλους, Ιταλούς, Άγγλους και Ισπανούς μόδιστρους της εποχής. Η υποκρισία του Γ’ Ράιχ σε όλο της το μεγαλείο, δηλαδή. Ταυτόχρονα, οργανώνονται χώροι κατασκηνώσεων όπου οι φερέλπιδες έφηβοι Γερμανοί μαθαίνουν να σκληραγωγούνται, να αντέχουν στον εκφοβισμό γιατί έτσι θα γίνουν ακόμα δυνατότεροι και άφοβοι και, κυρίως, μαθαίνουν να μισούν οτιδήποτε μισεί ο πολυαγαπημένος τους αρχηγός, ο Φύρερ!
Τα «Μαύρα Ρόδα», που θα ανακαλύψετε την σημασία του τίτλου όταν διαβάσετε το βιβλίο, είναι ένα εκπληκτικό νουάρ μυθιστόρημα με πάρα πολλά ιστορικά στοιχεία σχεδόν άγνωστα, καθώς έχουν παραμεριστεί ή λησμονηθεί μπροστά στα μεγάλα και σημαντικά γεγονότα του ξεσπάσματος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του αιματοκυλίσματος που αυτός άφησε πίσω του. Ένα χρονικό όλων των γεγονότων που οδήγησαν στην άνοδο του φασισμού, στην ισχυροποίησή του και επικράτησή του, μέσα από τη ζωή που ζούσαν στη Γερμανία του μεσοπολέμου, όχι μόνο οι ίδιοι οι Γερμανοί αλλά και όλοι οι ξένοι που τύχαινε να βρίσκονται εκεί. Μας επισημαίνει τη δύναμη της προπαγάνδας και του μαζικού εκφοβισμού, τη δύναμη των όπλων και της διαστρεβλωμένης θεώρησης ανθρώπων και καταστάσεων, αλλά και την αντίστοιχη δύναμη των φωτισμένων μυαλών που επιθυμούν την ειρήνη και τη δικαιοσύνη για όλους, ακόμα και αν αυτοί διαφέρουν στο χρώμα, το φύλο, τις προτιμήσεις και τις πεποιθήσεις τους. Πάνω απ’ όλα, όμως, μας επισημαίνει τη δύναμη της αγάπης είτε αυτή κρύβεται πίσω από το μανδύα του πόθου είτε της τυπικής συνεργασίας είτε της πρώτης νιότης, όπου όλα μοιάζουν πιο ιδανικά και άτρωτα. Τα «Μαύρα Ρόδα» της Jane Thynne είναι ένα μυθιστόρημα που θα λατρέψετε και, οπωσδήποτε, θα αναζητήσετε τη συνέχειά του, η οποία ήδη κυκλοφορεί από τις αγαπημένες εκδόσεις Κέδρος με τίτλο «Άνθη Του Χειμώνα». Διαβάστε το, Φίλοι μου!

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

«Βερολίνο, 1933. Ο Χίτλερ ανεβαίνει στην εξουσία και οι ναζί αρχίζουν το φρικιαστικό έργο τους. Ο πόλεμος είναι προ των πυλών.

Η νεαρή Βρετανίδα ηθοποιός Κλάρα Βάιν εγκαταλείπει την πατρίδα της προκειμένου να κάνει κινηματογραφική καριέρα στα περιβόητα στούντιο Ufa του Βερολίνου. Αρχικά δεν αντιλαμβάνεται τον εφιάλτη που πλησιάζει.

Δύο σημαντικές όμως γνωριμίες που θα κάνει στην πρωτεύουσα της νέας Γερμανίας που απεργάζονται οι ναζί θα της αλλάξουν τη ζωή. Η πρώτη είναι η Μάγκντα Γκέμπελς, σύζυγος του υπουργού Προπαγάνδας του Τρίτου Ράιχ, η οποία την εισάγει σε έναν κύκλο που αποτελείται από συζύγους αξιωματούχων των ναζί. Ο δεύτερος σημαντικός άνθρωπος που θα γνωρίσει είναι ο Λίο Κουίν, ένας Βρετανός που εργάζεται στο Γραφείο Ελέγχου Διαβατηρίων της βρετανικής πρεσβείας. Ο Λίο θέλει να χρησιμοποιήσει την Κλάρα προκειμένου να συλλέξει από πρώτο χέρι πληροφορίες σχετικά με την ελίτ των ναζί, στην πορεία όμως ερωτεύεται παράφορα την όμορφη ηθοποιό.

Όταν η Μάγκντα Γκέμπελς αποκαλύπτει στην Κλάρα ένα ανείπωτο μυστικό και της αναθέτει να φέρει εις πέρας μια επικίνδυνη αποστολή, η Κλάρα καταλαβαίνει τους κινδύνους που την απειλούν και καλείται να επιλέξει ανάμεσα στην αγάπη και στο καθήκον.

Ένα συναρπαστικό νουάρ μυθιστόρημα με φόντο το Βερολίνο του 1933.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου